Rozdział I - Postanowienia ogólne
§ 1
-
Regulamin organizacyjny, zwany dalej „Regulaminem”, określa strukturę organizacyjną oraz zasady funkcjonowania Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Prochowicach.
-
Ilekroć w dalszych przepisach Regulaminu jest mowa o:
-
„Ośrodku” – należy przez to rozumieć Miejsko - Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej przy ul. Armii Czerwonej 6 w Prochowicach.
-
„Dyrektorze” – należy przez to rozumieć Dyrektora Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Prochowicach.
§ 2
Regulamin został opracowany na podstawie Statutu Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Prochowicach oraz ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz.U.Nr 64 poz. 593 z póź. zm.).
ROZDZIAŁ II - Zarządzanie
§ 3
1. Ośrodkiem kieruje Dyrektor, który składa Radzie Miasta i Gminy w Prochowicach coroczne sprawozdanie z działalności.
2. Kompetencje Dyrektora:
-
koordynacja, nadzór i organizowanie pracy podległego zespołu,
-
przygotowywanie materiałów dotyczących rozpoznania i oceny potrzeb i środków,
-
planowanie środków finansowych na świadczenia,
-
ocena problemów społecznych i przedstawianie propozycji ich rozwiązań,
-
wydawanie decyzji w sprawach świadczeń pomocy społecznej,
-
wydawanie decyzji w sprawach dodatków mieszkaniowych,
-
wydawanie decyzji w sprawach świadczeń rodzinnych,
-
wydawanie decyzji w sprawach zaliczek alimentacyjnych,
-
analiza i ocena realizacji planu zaspokajania potrzeb oraz skuteczności świadczonej pomocy,
-
przedstawienie Burmistrzowi Miasta i Gminy informacji i sprawozdań dotyczących zakresu występujących na terenie gminy potrzeb środowiska lokalnego i świadczonej pomocy,
-
prowadzenie działalności organizatorskiej i administracyjnej służącej realizacji zadań własnych i zleconych z zakresu pomocy społecznej,
-
bieżący nadzór i kontrola nad terminowością i prawidłowością załatwianych spraw,
-
zapewnienie właściwego dopływu informacji merytorycznych do Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej,
-
zawieranie umów o pracę z pracownikami Ośrodka oraz opracowywanie zakresów czynności.
§ 4
-
Dyrektor określa w drodze zarządzeń istotne sprawy dla organizacji i funkcjonowania Ośrodka.
-
Dyrektor Ośrodka odpowiada za realizację zadań, organizację i skuteczność działania Ośrodka Pomocy Społecznej, wykonywanie uchwał Rady Miasta i Gminy.
-
Dyrektor i pracownicy Ośrodka współpracują z podmiotami, o których mowa w § .... Statut,
celem realizacji zadań Ośrodka.
Rozdział III. Struktura organizacyjna Ośrodka
§ 5
Funkcjonowanie Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej opiera się na zasadach jednoosobowego kierownictwa, służbowego podporządkowania, podziału czynności i indywidualnej odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań.
§ 6
1. Zgodnie ze Statutem i schematem organizacyjnym jednostki, w skład Ośrodka wchodzą następujące sekcje i samodzielne stanowiska pracy:
1/ Dyrektor jednostki,
2/ Główny księgowy,
3/ Pracownicy socjalni w rejonach pracy socjalnej,
4/ Podinspektor ds. kadr, BHP, P.Poż.:
5/ Podinspektor ds. świadczeń,
6/ Sekcja usług opiekuńczych:
-
opiekunki domowe,
-
pielęgniarki psychiatryczne.
7/ Sekcja finansowo - księgowa:
-
kasjer,
-
podinspektor ds. dodatków mieszkaniowych
8/ Sekcja świadczeń rodzinnych,
9/ Sekcja świadczeń społecznych,
10/ Informatyk*,
11/ Radca prawny*,
/*umowa zlecenie w ramach posiadanych środków/
2. Wykaz sekcji samodzielnych stanowisk oraz ich służbowe podporządkowanie określa Schemat Organizacyjny, stanowiący załącznik do niniejszego Regulaminu.
§ 7
-
Sekcja finansowo – księgowa zapewnia pełną obsługę finansowo – księgową Ośrodka, prowadząc rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami, a zwłaszcza na zasadach określonych w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity: Dz.U z 2002r. Nr 76, poz. 694 z późniejszymi zmianami) i ustawie z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (tekst jednolity: Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz.148 z późniejszymi zmianami).
-
Główny księgowy wykonuje swoje uprawnienia i obowiązki zgodnie z art. 35 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (tekst jednolity: Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z póź. zm.).
-
Do zadań Głównego księgowego należy:
-
prowadzenie gospodarki finansowej Ośrodka zgodnie z obowiązującymi zasadami,
-
kontrola formalno – rachunkowa wszystkich dokumentów,
-
zapewnienia obsługi kasowej Ośrodka,
-
obsługa finansowa zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,
-
obsługa finansowa środków specjalnych i depozytów,
-
sporządzanie planów finansowych Ośrodka,
-
bieżąca analiza wykorzystania środków przydzielonych z budżetu lub środków pozabudżetowych i innych będących w dyspozycji Ośrodka,
-
sporządzanie sprawozdań finansowych z działalności Ośrodka.- Prowadzenie dokumentacji i rozliczeń z Urzędem Skarbowym, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i innymi instytucjami,
-
organizowanie i obieg dokumentacji finansowej w ośrodku,
-
opracowywanie analiz, sprawozdań finansowych ośrodka i opracowywanie wniosków na tej podstawie,
-
dekretacja otrzymanych dokumentów,
-
prowadzenie spraw związanych z zasiłkami chorobowymi, wychowawczymi, opiekuńczymi, pogrzebowymi, kompletowanie dokumentacji dotyczącej wniosków rentowych i emerytalnych,
-
obliczanie wynagrodzeń i zasiłków chorobowych oraz sporządzanie list płac,
-
badanie zgodności formalno-prawnej dokumentów finansowych z obowiązującymi przepisami,
-
przygotowanie projektu budżetu ośrodka i nadzór nad jego realizacją,
-
sporządzanie bilansu potrzeb gminy w zakresie pomocy społecznej.
§ 8
-
Do zadań pracownika socjalnego należy:
1/ rozpoznanie i diagnozowanie potrzeb mieszkańców gminy Prochowice wymagających pomocy społecznej oraz ewidencjonowanie grup społecznych wymagających pomocy,
2/ świadczenie pracy socjalnej,
3/ udzielanie poradnictwa, w szczególności psychologicznego, prawnego i rodzinnego,
4/ świadczenie pracy socjalnej na rzecz osób i rodzin w celu zapobiegania złagodzenia występujących dysfunkcji w szczególności w rodzinach dotkniętych przemocą,
5/ współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczania patologii i skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenie skutków ubóstwa,
6/ sporządzanie wywiadów środowiskowych oraz kart informacyjnych,
7/ kwalifikowanie do uzyskania świadczeń z zakresu zadań własnych gminy w postaci:
-
schronienia, posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym,
-
zasiłków okresowych,
-
zasiłków celowych i zasiłków specjalistycznych celowych,
-
zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego,
-
zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom nie mającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia,
-
zasiłków celowych w formie biletu kredytowego,
-
opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osobę, która zrezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie nie zamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem,
-
usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania,
-
dożywiania dzieci,
-
sprawiania pogrzebu, w tym osobom bezdomnym,
-
kierowania do domów pomocy społecznej,
-
pomocy rzeczowej,
-
pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie w formie zasiłków, pożyczek oraz pomocy w naturze,
-
innych świadczeń wynikających z rozeznanych potrzeb osoby lub rodziny.
8/ Kwalifikowanie do uzyskania świadczeń z zakresu zadań zleconych w gminie w postaci:
-
zasiłków stałych,
-
opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w
Narodowym Funduszu Zdrowia
-
specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
-
zasiłków celowych na pokrycie wydatków związanych z klęska żywiołową lub ekologiczną.
9/ Sprawowanie kontroli w zakresie wykorzystania przez świadczeniobiorców przyznanych środków.
10/ Tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną.
11/ Podejmowanie innych działań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w
tym tworzenie i realizacja programów osłonowych.
12/ Współpraca z powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o
wolnych pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach.
13/ opracowywania wniosków dotyczących problemów socjalnych w rejonie działania,
14/ współpracy z organizacjami i instytucjami w zakresie rozwiązywania problemów życiowych podopiecznych,
15/ prowadzenia rejestru osób i rodzin patologicznych,
16/ podejmowania działań zmierzających do pozyskania środków w formie rzeczowej dla podopiecznych,
17/ prowadzenia alimentacji świadczeń,
18/ przygotowywania wniosków do DPS dla podopiecznych
Pracownicy socjalni (z zakresu czynności)
-
praca socjalna,
-
dokonywanie analizy i ocen zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń,
-
udzielanie informacji wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej – skuteczne posługiwanie się przepisami prawa w realizacji tych zadań,
-
pomoc dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskaniu pomocy,
-
udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
-
pobudzenie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspakajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk społecznych,
-
współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczania patologii i skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenia skutków ubóstwa,
-
inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom mającym trudną sytuację życiową oraz inspirowanie powołania instytucji świadczących usługi służące poprawie sytuacji takich osób rodzin,
-
współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia.
-
realizując zadania pracownik socjalny współpracuje z pracownikami poszczególnych sekcji w ramach jednostki, przestrzega zasad współżycia społecznego,
-
pracownik jest zobowiązany do wykonania czynności nie ujętych w niniejszym zakresie czynności a zleconych przez Kierownika w zakresie dot. prawidłowego funkcjonowania ośrodka w drodze ustaleń wewnętrznych (narady, polecenia służbowego, zarządzenia).
§ 9
1. Do zadań Sekcji świadczeń /podinspektora ds. świadczeń/ należy:
-
przekazywanie organom odwoławczym akt spraw osób odwołujących się od decyzji administracyjnych,
-
sporządzanie decyzji administracyjnych na świadczenia pomocy społecznej z zakresu zadań własnych o charakterze obowiązkowym i własnych zadań zleconych gminie,
-
sporządzanie list wypłat przyznanych świadczeń pieniężnych,
-
prowadzenie sprawozdawczości zgodnej z ustawą o statystyce publicznej,
-
obsługa programu do ewidencji podopiecznych Pomost,
-
sporządzanie sprawozdawczości,
-
prowadzenie rejestrów świadczeń,
-
obsługa sekretariatu i centrali telefonicznej,
-
obsługa pozostałych programów, które są niezbędne do prawidłowej pracy systemu komputerowego,
-
sporządzanie sprawozdań miesięcznych, kwartalnych, rocznych,
-
prowadzenie rejestru skarg i wniosków,
-
wydawanie decyzji administracyjnych za pokwitowaniem odbioru.
Podinspektor ds. świadczeń (z zakresu czynności)
1/ prowadzenie rejestrów osób korzystających z pomocy społecznej /na bieżąco/
2/ przygotowanie poczty do wysyłki (decyzje, zawiadomienia, itp.)
3/ udzielanie informacji dotyczącej możliwości korzystania ze świadczeń pomocy społecznej
4/ przygotowanie decyzji dla osób pobierających świadczenia z pomocy społecznej
5/ rejestrowanie wydawanych decyzji ops.
6/ przygotowanie danych dla potrzeb sprawozdawczości przy wykorzystaniu bazy danych
7/ sporządzanie sprawozdań z udzielonych świadczeń
8/ obsługa oprogramowania komputerowego, a w szczególności:
-
obsługa systemu ewidencji podopiecznych „POMOC”
-
obsługa informacji o podopiecznych – rejestracja, aktualizacja
-
tworzenie wydruków – decyzje, listy płac, pozostałe zestawienia
-
reorganizacja bazy danych – wg potrzeb, itp.
-
obsługa pozostałych programów, które są niezbędne do prawidłowej pracy systemu komputerowego,
9/ podinspektor ds. świadczeń jest zobowiązany do wykonywania czynności służbowych nie ujętych w niniejszym zakresie czynności a zaleconych przez Kierownika w zakresie dot. prawidłowego funkcjonowania ośrodka.
§ 10
1. Do zadań Sekcji Świadczeń Rodzinnych /Referenta ds. świadczeń rodzinnych/ należą w szczególności:
-
ustalanie uprawnień do zasiłków rodzinnych, dodatków do zasiłków rodzinnych oraz świadczeń opiekuńczych oraz zaliczek alimentacyjnych,
-
sporządzanie i wydawania decyzji administracyjnych o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczeń i zaliczek alimentacyjnych,
-
zgłaszanie osób uprawnionych i ich rodzin do ubezpieczenia społecznego w systemie PŁATNIK,
-
przekazywanie organom odwoławczym akt sprawy osób odwołujących się od decyzji administracyjnej,
-
sporządzanie sprawozdań z udzielonych świadczeń rodzinnych i zaliczek alimentacyjnych oraz o wykorzystanych środkach finansowych,
-
opracowanie planów finansowych na realizację zadań,
-
obsługa programu do ewidencji osób uprawnionych do świadczeń i zaliczek alimentacyjnych,
-
przeprowadzanie wywiadów,
-
współpraca z komornikami, innymi organami i instytucjami w zakresie realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 22 kwietnia 2005 r. o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczek alimentacyjnych.
Referent ds. świadczeń rodzinnych i zaliczek alimentacyjnych (z zakresu czynności)
-
wydawanie, przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków o świadczenia rodzinne i zaliczki alimentacyjne,
-
terminowe i zgodne z przepisami załatwianie wniosków,
-
ustalanie na podstawie wymaganej dokumentacji /ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych i ustawa z dnia 22 kwietnia 2005 r. o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej/ prawa o świadczeniach rodzinnych i zaliczek alimentacyjnych.
-
przygotowanie decyzji o przyznawaniu bądź odmowie przyznania świadczeń rodzinnych i zaliczek alimentacyjnych,
-
sporządzanie list do wypłaty świadczeń rodzinnych i zaliczek alimentacyjnych,
-
wydawanie zaświadczeń dla osób pobierających zaliczki alimentacyjne,
-
potwierdzanie upoważnień do pobierania świadczeń w formie zaliczki alimentacyjnej,
-
współpraca z DUW w sprawach dot. świadczeń rodzinnych i zaliczek alimentacyjnych,
-
sporządzanie zapotrzebowania na środki finansowe przeznaczone na świadczenia rodzinne i zaliczki alimentacyjne oraz rozliczanie tych środków,
-
terminowe opracowywanie sprawozdań rzeczowo – finansowych,
-
współpraca z komornikami, Urzędem Pracy, Starostą, Prokuraturą oraz innymi organami i instytucjami w celu wyegzekwowania od dłużników alimentacyjnych – zobowiązań finansowych wobec ops,
-
dokonywanie kwartalnych rozliczeń pomiędzy wypłaconą przez ops zaliczką a wyegzekwowanymi przez komorników świadczeniami alimentacyjnymi i na tej podstawie ustalenie dalszych uprawnień do zaliczki i jej wysokości.
§ 11
1. Do zadań Sekcji usług opiekuńczych należy:
-
organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, ludziom samotnym, chorym i niepełnosprawnym w miejscu ich zamieszkania,
-
organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych, przysługujących na podstawie przepisów o ochronie zdrowia psychicznego,
-
prowadzenie ewidencji i rozliczeń związanych ze świadczeniem usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych,
2. W zakresie swych obowiązków wyznaczony przez dyrektora pracownik zajmuje się organizacją usług opiekuńczych polegającą na:
-
prowadzenie spraw opiekunek domowych i pielęgniarek psychiatrycznych,
-
organizowanie usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania klienta,
-
planowanie rocznych zadań działalności usługowej w oparciu o rozpoznawane potrzeby przez pracowników socjalnych,
-
nadzór nad pracą opiekunek w podległym rejonie,
-
prowadzenie kontrolnej karty pracy opiekunek,
-
sporządzanie sprawozdań – informacji kwartalnych, półrocznych i rocznych z działalności usługowej,
-
sporządzanie na wniosek dyrektora oceny pisemnej pracy opiekunek domowych będącej podstawą do wnioskowania ustalenia wysokości premii i nagrody,
-
zaopatrywanie opiekunek domowych w środki czystości, odzież roboczą wg karty zaopatrzenia pracownika,
-
wykonywanie innych prac zleconych przez Dyrektora, związanych z działalnością usług opiekuńczych,
-
dokonywanie okresowych analiz i oceny zjawisk rodzących zapotrzebowanie na usługi
-
sporządzanie wywiadów środowiskowych u osób ubiegających się o przyznanie pomocy usługowej.
Rejon działania pracownika socjalnego obejmuje obszar zamieszkały do 2 tysięcy mieszkańców.
Organizator usług opiekuńczych (z zakresu czynności)
1/ organizowanie usług opiekuńczych w domu klienta OPS,
2/ planowanie rocznych zadań w działalności usługowej w oparciu o rozpoznane potrzeby prze pracowników socjalnych,
3/ dokonywanie okresowej /kwartalnej/ oceny realizacji planowanych zadań i przedkładanie jej dyrektorowi,
4/ sporządzanie sprawozdań – informacji kwartalnych, półrocznych i rocznych z działalności usługowej w terminach do 10-ego danego miesiąca,
5/ prowadzanie dokumentacji działalności usługowej tj:
-
rejestru ilości osób objętych usługami świadczonymi przez opiekunki domowe,
-
protokoły z odbytych narad szkoleniowych z opiekunkami domowymi,
-
kontrolki czasu pracy opiekunek domowych,
-
karty świadczeń podopiecznych,
-
wywiady środowiskowe,
-
naliczanie odpłatności za świadczoną pomoc wg. rachunków w terminie do 5-tego danego miesiąca.
6/ ustalanie harmonogramu pracy dla opiekunek domowych, organizowanie zastępstw nieobecnych w pracy opiekunek,
7/ kontrolowanie pracy opiekunek domowych przynajmniej raz w miesiącu,
8/ sporządzanie pisemnej oceny pracy opiekunek domowych będącej podstawą do wnioskowania i ustalania wysokości nagród,
9/ wykonywanie innych prac zleconych przez dyrektora ops związanych z działalnością usług opiekuńczych w domu,
10/ dokonywanie wstępnego przeszkolenia z zakresu BHP, omówienie z opiekunką zakres obowiązków dostosowany do potrzeb podopiecznego oraz przedstawić opiekunkę podopiecznemu zapoznając go z zakresem czynności, które będzie wykonywał,
11/ organizator usług opiekuńczych zobowiązany jest przestrzec podopiecznego o przekazywaniu dodatkowych kwot pieniędzy za świadczone usługi przez opiekunkę,
12/ ustalanie harmonogramu pracy dla opiekunek domowych przestrzegając zasady dobrej organizacji pracy tzn. ustalenia kilku podopiecznych w pobliżu ich wzajemnego zamieszkania, organizowania narad z opiekunkami oraz organizowania narad z opiekunkami domowymi raz na kwartał.
13/ przeprowadzenie wywiadów rodzinnych / w tym alimentacje na terenie miasta i gminy/
14/ wnioskowanie o przyznanie pomocy usługowej w zakresie usług opiekuńczych w tym psychiatrycznych,
15/ współpraca z placówkami służb zdrowia dotyczących rozpoznawania potrzeb w zakresie pomocy usługowej w formie usług opiekuńczych.
Opiekunki domowe (z zakresu czynności)
-
utrzymanie mieszkania podopiecznego w porządku i czystości (wszystkich pomieszczeń), mycie okien 2,3 x w roku, trzepanie dywanów, chodników 2,3 x do roku
-
zakupywanie artykułów żywnościowych, środków higieny osobistej, innych artykułów przemysłowych za pieniądze podopiecznego,
-
załatwianie spraw bieżących np. wezwanie lekarzy, pielęgniarki, zgłoszenie naprawy urządzeń domowych, dostarczenie leków, opłata czynszu itp.
-
przygotowanie posiłków, w tym obiadu lub dostarczenie obiadów z placówek gastronomicznych,
-
pranie bielizny osobistej, ręczników, ścierek oraz odnoszenie i przynoszenie bielizny pościelowej z pralni,
-
przynoszenie opału i palenie w piecu,
-
przynoszenie wody z zewnątrz i wynoszenie nieczystości,
-
zmian bielizny pościelowej,
-
wykonywanie czynności związanych z utrzymaniem higieny osobistej podopiecznego (mycie osoby niesprawnej fizycznie, prześcielanie łóżka, zmiana bielizny osobistej).
-
karmienie osoby niedołężnej oraz podawanie leków,
-
zgłaszanie potrzeb podopiecznego w zakresie innych form pomocy do organizatorki usług,
-
sprawowanie opieki nad podopiecznym (niedołężnym) w czasie jego wizyty u lekarza.
Opiekunka psychiatryczna (z zakresu czynności)
1/ pielęgnacja osoby z zaburzeniami, w tym podawania leków wg wskazań lekarza,
2/ usprawnianie do funkcjonowania w społeczeństwie,
3/ rehabilitacja fizyczna wg zaleceń lekarza,
4/ wspieranie psychologiczno – pedagogiczne i edukacyjno- terapeutyczne,
5/ pomoc mieszkaniowa,
6/ załatwianie spraw bieżących, np.: wezwanie lekarza, pielęgniarki, zgłoszenie naprawy urządzeń domowych, dostarczenie leków, opłata czynszu itp.,
7/ wykonywanie czynności związanych z utrzymaniem higieny osobistej podopiecznego (mycie osoby niepełnosprawnej fizycznej, prześcielenie łóżka, zmiana bielizny osobistej itp.)
8/ zgłoszenie potrzeb podopiecznego w zakresie innych form pomocy do pracownika socjalnego z rejonu,
9/ sprawowanie opieki nad podopiecznymi w czasie jego wizyty u lekarza,
10/ prowadzenie na bieżąco dokumentacji medycznej zawierającej:
- nazwę, okres i ilość podawanych leków,
- formę stosowanej terapii,
- innych czynności i zabiegów.
11/ współpraca z pielęgniarką środowiskową i placówkami służby zdrowia w tym z poradnią zdrowia psychicznego.
§12
1. Uprawnienia i obowiązki Służby Bezpieczeństwa i Higieny Pracy określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. z 1997 r. Nr 109, poz. 704)
2. Do zadań podinspektora ds. kadr, BHP, P.Poż. należy w szczególności:
-
prowadzenie spraw z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy,
-
udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz w opracowywaniu wniosków
wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków,
-
udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego,
-
kontrola warunków pracy i przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa oraz higieny pracy
-
obsługa organizacyjno – techniczna komisji bezpieczeństwa i higieny pracy,
-
prowadzenie spraw z zakresu ochrony przeciwpożarowej i obrony cywilnej.
-
prowadzenie spraw związanych z eksploatacją budynków Ośrodka.
-
kontrola stanu technicznego pomieszczeń i budynków, planowanie oraz nadzorowanie remontu.
-
prowadzenie spraw związanych z postępowaniem o zamówienia publiczne na dostawy, usługi, roboty budowlane,
-
prowadzenie spraw z zakresu ochrony danych osobowych,
-
sporządzanie projektów umów cywilno – prawnych na dostawy, usługi, roboty budowlane, umów zleceń, umów o dzieło,
-
prowadzenie rejestru poleceń i zarządzeń Dyrektora,
-
wyposażenie w środki trwałe i materiały biurowe oraz prowadzenie stosownych ewidencji w tym zakresie,
-
prowadzenie spraw związanych z naprawą sprzętu biurowego i technicznego,
-
prowadzenie spraw osobowych pracowników Ośrodka zgodnie z przepisami Kodeksu pracy i innymi przepisami z zakresu prawa pracy, w tym:
-
spraw w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez pracowników,
-
spraw emerytalnych i rentowych pracowników,
-
prowadzenie spraw socjalnych pracowników,
-
obsługa organizacyjno – techniczna posiedzeń komisji do spraw zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,
-
dokumentowanie narad i spotkań Dyrektora z pracownikami,
-
opracowywanie projektów regulaminu organizacyjnego, regulaminu pracy, regulaminu wynagrodzeń i regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz aneksów w tym zakresie,
-
prowadzenie spraw kadrowych,
-
prowadzenie rejestru rachunków,
-
prowadzenie rejestru pieczątek,
-
prowadzenie rejestru książeczek ubezpieczeniowych oraz ich wydanie pracownikom,
-
przestrzeganie terminu badań okresowych pracowników,
-
prowadzenie rejestru polecenia wyjazdu służbowego,
-
prowadzenie rejestru zwolnień lekarskich pracowników,
-
nadzór nad przestrzeganiem przepisów z zakresu BHP i p. poż. Pracowników ośrodka oraz prowadzenie dokumentacji,
-
prowadzenie spraw BHP i p. poż.
-
prowadzenie spraw związanych z realizacją ustawy o ochronie danych osobowych.
Podinspektor ds. kadr, BHP, P. Poż. ( z zakresu czynności)
-
wypłata zasiłków i innych świadczeń pieniężnych na podstawie źródłowych dowodów kasowych uzasadniających wypłatę / rachunków obcych, list wypłat/
-
pełną odpowiedzialność za dokonywanie operacji kasowych, zabezpieczenie i przechowywanie gotówki,
-
sprawdzanie dokumentów pod względem formalnym i rachunkowym, sprawdzanie podpisów osób zatwierdzających do wypłaty pod względem wiarygodności i zgodności ze złożonymi wzorami podpisów,
-
pobieranie na podstawie czeku gotówkowego środków pieniężnych z banku,
-
wpisywanie na bieżąco i chronologicznie w raporcie kasowym przychodów i rozchodów gotówki,
-
sporządzanie raportów kasowych w zależności od ilości operacji /może obejmować jeden tydzień- dekadę/,
-
przygotowanie decyzji dot. dożywiania uczniów w szkołach podstawowych i gimnazjum /sporządzanie sprawozdań dot. dożywiania/,
-
współpraca ze szkołami i sołtysami w ramach akcji dożywiania uczniów,
-
prowadzenie spraw kadrowych,
-
kontrola czasu pracowników w zakresie punktualnego stawiania się do pracy,
-
prowadzenie rejestru wyjść pracowników w czasie godzin pracy,
-
prowadzenie rejestru poleceń wyjazdu służbowego,
-
przestrzeganie terminu badań okresowych pracowników,
-
rejestr zwolnień lekarskich pracowników,
-
prowadzenie rejestru pieczątek,
-
prowadzenie spraw bhp i p. poż.,
-
wstępne szkolenie pracowników podejmujących prace w ops / bhp i p. poż./.
Pracownik gospodarczy ( z zakresu czynności)
-
znajomość i przestrzeganie przepisów, instrukcji bhp i p. poż. Oraz zakładowego regulaminu pracy,
-
sprzątanie pomieszczeń biurowych:
1/ odkurzanie pomieszczeń biurowych 3 razy w tygodniu,
2/ zmywanie powierzchni codziennie / biura, korytarz, schody/
3/ mycie okien – raz na kwartał,
4/ czyszczenie powierzchni ścian drewnianych – raz na kwartał,
5/ sprzątanie pomieszczeń znajdujących się w piwnicy budynku świetlica, korytarz, schody –raz na tydzień.
-
dbałość o powierzone mienie społeczne oraz prawidłowe i oszczędne jego użytkowanie,
-
po zakończeniu pracy zamykanie drzwi i okien pomieszczeń ops.
-
informowanie Dyrektora OPS o wszelkich uszkodzeniach i awariach powstałych w Ośrodku a stwierdzonych po godzinach pracy Ośrodka,
-
wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora OPS a dotyczących utrzymania ładu i porządku w OPS,
-
zachowanie drogi służbowej przy wykonywaniu zleconych obowiązków ,
-
przestrzeganie tajemnicy państwowej i służbowej.
§13
Do zadań Referenta ds. dodatków mieszkaniowych należy:
- ustalania uprawnień do dodatków mieszkaniowych,
-
sporządzania i wydawania decyzji administracyjnych o przyznaniu lub odmowie przyznania dodatku mieszkaniowego,
-
sporządzanie list wypłat przyznanych dodatków mieszkaniowych,
-
przekazywanie organom odwoławczym akt sprawy osób odwołujących się od decyzji administracyjnej,
-
sporządzania sprawozdań z przyznanych dodatków mieszkaniowych i o wykorzystanych środkach finansowych,
-
opracowania planów finansowych na realizację zadań,
-
obsługi programu do ewidencji osób uprawnionych do świadczeń,
-
zgłaszanie pracowników i ich rodzin oraz świadczeniobiorców do ubezpieczeń społecznych w systemie PŁATNIK,
-
prowadzenie spraw związanych z przyznaniem lub odmową przyznawania dodatku mieszkaniowego,
-
składanie wniosków o przyznanie dotacji celowej na dofinansowanie wypłat dodatków mieszkaniowych- raz na kwartał,
-
rozliczanie przyznanej dotacji – raz na kwartał.
Podinspektor ds. dodatków mieszkaniowych ( z zakresu czynności)
-
wydawanie i przyjmowanie wniosków o przyznanie dodatku mieszkaniowego,
-
rozliczanie wniosku oraz wydawanie decyzji administracyjnych w sprawie przyznania lub odmowy przyznania dodatku,
-
składanie wniosków o przyznanie dotacji celowej na dofinansowanie wypłat dodatków mieszkaniowych zgodnie z wymogami ustawy,
-
rozliczanie przyznanej dotacji w przyjętych okresach rozliczeniowych,
-
sporządzanie informacji i sprawozdań,
-
zgłaszanie pracowników i osób pobierających niektóre świadczenia z pomocy społecznej i świadczeń rodzinnych a uprawnionych do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych,
-
sporządzanie miesięcznych raportów imiennych i deklaracji rozliczeniowych pracowników i osób uprawnionych do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych,
-
sporządzanie wywiadów środowiskowych w sprawach spornych dot. przyznania dodatku mieszkaniowego oraz świadczeń rodzinnych i w innych przypadkach – uzasadnionych potrzebą interwencji socjalnej,
-
przygotowanie dokumentacji do przekazania do archiwum zakładowego,
-
przestrzeganie okresów przechowywania różnych grup i rodzajów dokumentacji,
-
brakowanie dokumentacji niearchiwalnej oraz przekazywanie dokumentacji przeterminowanej do zniszczenia,
-
archiwizowanie dokumentacji aktowej (w tym akt osobowych i dokumentacji placowej),
-
ewidencjonowanie dokumentacji w archiwum zakładowym,
-
przekazywanie materiałów archiwalnych do archiwów państwowych,
-
udostępnianie dokumentacji archiwalnej.
§ 14
Do zadań informatyka należy:
1/ Organizacja i zarządzanie systemem informatycznym.
§ 15
Do zadań Radcy Prawnego w zakresie obsługi prawnej Ośrodka w szczególności należy:
- udzielanie porad prawnych,
- sporządzanie opinii prawnych,
- opiniowanie projektów aktów prawnych,
- opiniowanie projektów umów, decyzji administracyjnych itp.,
- występowanie przed sądem i urzędami,
- udział w postępowaniu administracyjnym o skomplikowanym charakterze,
- Radca Prawny przygotowuje projekt pozwów o charakterze alimentacyjnym.
Rozdział III. Postanowienia końcowe
-
Zasady i tryb wykonywania czynności kancelaryjnych w Ośrodku określa Instrukcja Kancelaryjna,
-
Organizację przyjmowania i rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków regulują przepisy wydane na podstawie art. 226 Kodeksu postępowania administracyjnego.
-
Dyrektor przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków w godzinach 8.00 do 10.00.
-
Skargi i wnioski rejestruje się w rejestrze skarg i wniosków prowadzonym przez Sekcje do spraw świadczeń społecznych.
-
Dla dyrektora zastrzeżone są uprawnienia do:
1/ Podpisywania wystąpień i pism kierowanych do organów samorządu terytorialnego lub innych organów administracji publicznej.
2/ Udzielania odpowiedzi na:
-
wnioski i interpelacje radnych,
-
zalecenia pokontrolne,
-
skargi i wnioski.
3/ Dokonywania czynności prawnych:
-
w sprawach z zakresu prawa pracy,
-
powodujących zobowiązania finansowe Ośrodka.
-
Dokumenty przekładane do podpisu Dyrektorowi Ośrodka parafuje pracownik przygotowujący dokumenty.
Jeżeli dokumenty o których mowa w ust. 2, wymagają opinii prawnej, parafuje je także radca prawny.